Мистрал 3 отговаря на изискванията определени в наредба Н-18.
Отдавна се каня да напиша нещо по темата, но все не ми остава време, и физически и психически. Казвам психически, защото ежедневно ми се налага да обяснявам безброй пъти за новите промени по наредба Н-18, или както повечето хора я знаят – наредбата за касовите апарати.
В общи линии наредбата гласи, че в срок до 31.03.2019 год. (срокът е удължен до 30.09.2019г.) , всички фирми регистрирани по ДДС трябва да сменят или доработят касовите си апарати с такива, които да могат да печатат QR код, и по същественото, да могат да осъществяват връзка с НАП на всеки 5 минути. За фирмите, които не са регистрирани по ДДС, крайният срок е 31 юни 2019.
Всъщност същественото в наредбата не е чак толкова смяната на касовите апарати.
Имам чувството, че на всеки 4-5 години се измисля по някоя новост и следва нова смяна на фискалните устройства. Да се вземат едни пари, ама и той Българина сякаш вече е свикнал.
Същественото е в смяната на софтуерите управляващи продажбите в търговския обект. Всъщност става въпрос за това, че вече всеки един софтуер в търговския обект трябва да е лицензиран към НАП, за да можете да извършвате търговска дейност. Конкретно става въпрос основно за случаите, когато в обекта има разплащания в брой или картови разплащания.
СУПТО – Софтуер за управление на продажбите в търговския обект.
Новите лицензирани софтуери вече задължително трябва да имат връзка с фискалното устройство в търговския обект. Ако досега можеше да използвате софтуер за управление на различните процеси от бизнеса си, и да маркирате касови бележки отделно на касовия апарат, то вече по новите промени в наредбата, свързаността между софтуера и фискалното устройство е вече абсолютно задължителна.
Идеята е, че по този начин всичко, което се маркира на търговски софтуер ще се изпраща в реално време към сървърите на НАП, посредством фискалното устройство. Ще могат да ни контролират по-добре… Всъщност логично е, тъй като НАП искат да подобрят фиска и да увеличат събираемостта на ДДС.
Мистрал версия 3 е лицензирана от НАП.
Добрата новина е, че колегите от Мистрал Софтуер бяха едни от първите, които успяха да отговорят на новите изисквания в наредбата и лицензираха Мистрал V3 (версия 3).
Всъщност софтуерът беше готов преди повече от месец.
Казвам готов, защото всъщност Мистрал версия 3 е почти нов продукт. Нов, защото той е изцяло пренаписан според изискванията на НАП и промените в наредба Н18.
Всички таблици са пренаписани, алгоритмите са променени, добавени са нови функционалности, други са премахнати.
И така, след като получихме новия регистриран вече Мистрал версия 3, ние, както и други колеги интегратори се заехме с тестовете. Защото като всеки нов продукт очаквахме да има бъгове. А и годините на опит и работа показват, че това е нормално и неизбежно за всеки нов софтуер.
Един вид станахме тестери на програмата, защото по-добре да тестваме предварително, отколкото да интегрираме продукта при клиент и нещо да се „счупи“. И вярно бъгове имаше, които обаче колегите от Мистрал Софтуер своевременно отстраняваха.
Така вече имаме стабилно работещ продукт и Мистрал версия 3 работи чудесно, и спокойно можем да отговорим на нуждите на клиентите си.
Какво става обаче с Мистрал 2?
Мистрал версия 2 работи вече със сигурност повече от десет години. Всъщност дори и не знам колко точно години. С годините софтуера беше постоянно дописван, бяха добавяни нови и нови функционалности. Например модулите за печат на етикети, управление на етикираща везна, връзка с мобилен терминал, кухненски дисплей, тъч скрийн модул, интеграция с видеонаблюдение и др.
Мистрал 2 беше доста функционален и доста разпространен софтуер, може би един от най-добре разпознаваемите и силни софтуери в класа си.
Казвам беше, защото както писах по-горе, според промените по наредба Н18, Мистрал 2 трябваше да бъде изцяло пренаписан. Така вече имаме новият Мистрал 3 – регистриран и лицензиран в НАП.
Всъщност Мистрал версия 3 изглежда и работи почти идентично с Мистрал 2. Има някои визуални промени в иконките, както и са променени наименованията в някои менюта. Например меню номенклатури вече е прекръстено на Материали. Това е според изискванията, но нищо фрапантно.
Операторите работещи на Мистрал 2, почти няма да забележат разлика в POS модула.
В Back Office-a, както казах има някои промени, но нищо фрапантно. Искам да кажа, че който е работил на Мистрал 2, дори няма да му е нужно обучение да продължи работа с Мистрал версия 3.
Миграцията между старата и новата версия е напълно възможна.
За улеснение на потребителите, от Мистрал предоставят възможността да направим пълна миграция между стария и новия продукт. Това означава, че можем да прехвърлим цялата информация от съществуваща база данни в Мистрал 3.
Лично аз обаче препоръчвам в новия софтуер да се прехвърлят само номенклатури, като имена на артикули, баркодове, продажни цени, количества и евентуално доставчици.
Макар, че е възможно, не препоръчвам да се прехвърля друга информация, като например продажби, доставки, парични потоци и др… По-добре е тази информация да бъде архивирана и запазена за лично ползване при нужда.
Мистрал Lite и неговата съдба!
За съжаление Мистрал Lite няма как да бъде лицензиран според новите изисквания на наредбата.
Въпреки това колегите от Мистрал Софтуер се погрижиха и успяха да напишат инструмент за миграция между Мистрал Lite и Мистрал 3. Нещата са идентични като миграцията при Мистрал 2, която описах по-горе. Запазват се баркодове, артикули, цени и количества.
В заключение:
Ако досега сте работили с Мистрал или друг търговски софтуер от същия клас, то спокойно можете да мигрирате към Мистрал 3.
Версия 3 е одобрена и регистрирана в регистъра на НАП и работи стабилно и надеждно.
Новият софтуер успява да запази и допълнителните си модули, съобразени с наредбата. Хубавото е, че имаме и добра поддръжка от страна на Мистрал софтуер в случай на възникнал казус или проблем.
Казано по друг начин: Софтуер имаме, Мистрал 3 е готов и работи! Остава само всички, в това число и самите ние да се съобразим и приведем по промените в наредба Н18.
А за самите промени и новости по наредбата тези дни съм решил да напиша кратка статия, в която да опиша някои неясноти и тълкувания, с които сме принудени да се сблъскваме. За съжаление, наистина в голямата си част наредба Н18 е написана много неясно, и аз дори съм сигурен, че от НАП не могат да дадат пояснения по някои от казусите. Но за това ще пиша следващия път.
Може би вече сме успели да уведомим голяма част от сегашните ни клиенти за промените по софтуера според измененията по наредба 18, но ако имате въпроси не се притеснявайте да ни позвъните.
Ако статията ви е харесала и/или ви е била поне малко полезна, моля споделете я в социалните мрежи за да може да достигне до повече хора.