Блокира ли сървърът на Националната агенция по приходите, а заедно с него и новите фискални устройства одобрени по Наредба Н-18?
Вчера – пети март 2019 година, прехваленият сървър на НАП блокира.
Заедно с него блокираха и голяма част от „новите“ касови апарати. А заедно с касовите апарати блокират и POS модулите на софтуерите за управление на продажби в търговския обект (СУПТО)!
И работата на търговците в страната започва да спира!
И какво става, според думите на НАП, вече има регистрирани 56 000 касови апарата според промените на наредба Н-18. Значи 50 000 фискални устройства блокират сървъра на НАП, а след това Сървърът блокира касовите апарати в цялата страна!
Е, щом 56 000 каси успяват да спрат сървърите на НАП, не ми се мисли, какво би станало, когато всички апарати се приведат според наредбата. С това изискване да се осъществява връзка със Сървъра на всеки 5 минути, всички фискални устройства ще започнат да изпращат информация към НАП.
Дали от НАП са готови да поемат такъв голям обем от данни наведнъж? Не ми се мисли..!
Справка за за предложенията, становищата и възраженията по Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18.
Ето, какво са отговорили от НАП при запитвания и предложения от страна на „Бизнеса“, какво би се случило ако спрат сървърите на НАП.
Предложение: „При спрял сървър на НАП за повече от 72 часа, в така предложените изменения на наредбата, би следвало да се прекрати работа във всички търговски обекти използващи ФУ/ИАСУТД. Това би довело до непредвидими загуби за държавата. Смятам, че е необходимо да се предвиди и подобен случай.„
Отговор и мотиви: „ Не се приема. НАП е създала организация на за непрекъсната работа на информационната среда.“
Всички предложения и становища можете да прочетете в следната Справка – Министерство на финансите, публикувана в официалния им сайт.
Всеки сам може да си прави изводите…
Какво обясняват от НАП за възникналите проблеми?
Лошото е, че наистина сървърите блокират. Блокират и при това не за първи път.
Същото се случи и на 19-20 февруари, когато блокираха основно касови апарати от един определен производител. Причината отново беше същата – „неизпратени данни“. Само, че от Агенцията по приходите нищо не казаха тогава.
За вчерашните „блокажи“, НАП обявиха че сървърите им са били неработоспособни за периода от 13:30 часа до 15:40 часа.
Всъщност проблемът бил в един от производителите на фискални устройства (по мое мнение става въпрос за Тремол), който имал проблем с фърмуера на касовите си апарати. Всъщност при пускане на сървъра, фискалните устройства от този производител са подали множество заявки наведнъж към Сървъра.. и възникнал проблем.
Заявките били около 240 000, което веднага довежда до флуудване на системите и сървърите на агенцията блокират за нови два часа и половина! А покрай сървъра, спират и касовите апарати.
Един вид, системата е била хакната без хакерска намеса! 🙂
Ето и видео с Брифинга на НАП по темата за новите касови апарати и затрудненията със системата на данъчните.
Как разбираме ние за възникналия проблем?
Разбрахме по трудния начин. Клиентите ни „запалиха“ телефоните, че касовите им апарати не работят!
А наред с фискалните устройства, блокират и всички POS модули на лицензираните СУПТО софтуери! Като това пак е поради изискването за свързаността с НАП по Наредбата!
И равносметката е, че в рамките на 15-20 дена НАП блокира бизнеса за 2-ри път! И това с 56 000 регистрирани каси по новата наредба… А по предварителни данни фискалните устройства ще бъдат около 400 хиляди.
Проблем е обаче, че и днес 06.03.2019 Сървърът отново не работи.
Не сме против промените. Но нека нещата да се случват така, както трябва!
Нека да го кажа ясно.
Не е нормално от НАП да си експериментират с Българския бизнес. Не е нормално да блокираш работата на търговците, без да имат каквато и да е вина.
Не е нормално г-н Атанас Янев – директор на дирекция „Информационни системи и моделиране на бизнес процесите“, НАП да казва:
„Все пак е техника и се чупи“! А също и
„Такива неща се случват, случвали са се и ще се случват!“
И един риторичен въпрос:
Щом „То не е един сървър, то е цял комплекс от инфраструктура и т.н.“, къде са резервните Back Up сървъри, които да сработват паралелно след „забиване“ на основните?
Защото си мисля, че това си е чист експеримент, без да е направена никаква подготовка дали ще издържи системата.
Тук дори нямам в предвид недомислиците в Наредба Н-18, а визирам нещата от чисто техническа гледна точка.
Все пак вярвам и силно се надявам, че нещата ще се нормализират и всичко ще заработи КОРЕКТНО и без засечки! Защото в противен случай потърпевши сме всички ние!
Ако статията ви е харесала и/или ви е била поне малко полезна, моля споделете я в социалните мрежи за да може да достигне до повече хора.